Trött, tröttare, tröttast

Trött, tröttare, tröttast….

Äntligen Fredag, veckan har gått sjukt fort och i nästa vecka går vi in i Oktober, hur fort går det inte? Idag blir inlägget låååååååååååååångt och som ni säkert har förstått så handlar det om trötthet och framför allt min egen, jag har försökt ”pränta” ned detta mycket för min egen skull och förhoppningsvis så får jag en ”sparkibaken” iom att det finns här så att något händer istället för att livet fortsätter i släntrian och trötthet.

Man vaknar trött, jobbar men är trött, kommer hem och somnar i soffan av trötthet och lägger sig tidigt av trötthet. När det är så ett par dagar så är det väl ok men när man har så här dag ut och dag in flera månader då är det verkligen dags att ta sig en ordentlig funderare över varför man mår som man mår.

Det finns ju väldigt många orsaker till varför man känner sig ovanligt trött.

Man sover dåligt (kan vara sömnape, snarkningar, lägger sig försent osv)

Är deprimerad

Stressad tillvaro

Har dåligt med B12 i kroppen

Järnbrist/Blodbrist

Diabetes

Sköldskörtelsfel

Dricker för lite vatten

Äter skräpmat med mycket socker

Ja listan kan göras hur lång som helst.

Så jag satte mig ned och funderade på vart mina orsaker till tröttheten fanns. Och det var verkligen viktigt för mig att rannsaka mig själv för att hitta mina ”problemområden” så här kommer dom utan inbördes ordning 😉

  1. Jag är stressad (både via jobbet och hemmavid)
  2. Jag dricker alldeles för lite vatten
  3. Jag äter mycket med socker och skräpmat
  4. Jag rör på mig för lite
  5.  Jag har förmycket skärmtid (platta och mobil) på kvällarna
  6. Får för lite ”soltid”
  7. Är LAT utan anledning (så mycket enklare att sätta röven i soffan än att göra något produktivt ute)
  8. Ont i kroppen (vilket medför stress)
  9. Har både IBS och fel på sköldskörteln
  10.  Dricker Red Bull i parti och minut
  11.  Väger för mycket vilket för mig gör att jag snarkar i sömnen = sämre sömn

Mhmmmmmm……………………….. Usch……………………

Som ni ser så blev det en diger lista på saker som behöver ändras på, vissa kan jag inte göra något åt men andra kan jag absolut göra något åt..

Om vi börjar från början

  1. Stressen

Ja här måste jag ju hitta ett sätt att hantera stressen för situationerna som finns kan jag för närvarande inte göra något åt, varken på jobbet eller hemmavid, de är dock förhoppningsvis tidsanpassade och förhoppningsvis är båda stressmomenten snart slut. Men till dess så är det viktigt att hitta något som lindrar.

  • Vatten

Varför ska det vara så svårt att få i sig vatten? jag inte gillar smaken, tycker inte att vatten är gott, har aldrig gjort MEN jag har perioder när jag alltid får i mig minst 2L vatten smaken tilltrotts och det ska jag tillbaka till!

  • Socker och skräpmat

Finns det något så skrämmande som sockrets inverkan på humör och sinne, det sägs att om sockret hade uppfunnits idag så hade det klassats som en drog och inte ett livsmedel, men hur enkelt är det inte att sätta i sig en massa godis/choklad när tröttheten är som värst? Mitt mål är att dra ned på socker i största möjliga mån.

  • Motion

Är det något som jag inte gillar så är det Gym/Motionshallar, jag har svårt för att träna där det är mycket med folk, har gjort mina försök men det fallerar alltid där, har åkt till gym helt inne på att träna för att vända i dörren och åka hem igen pga förmycket med människor, det har för mig inget med prestation att göra utan mera folksamlingar, när jag är tex i ett centrum så gör jag det jag ska snabbt så att jag sen kan åka därifrån, gillar inte att ”strosa runt” däremot stör det mig inte när jag är ute och det är mycket med folk utan bara när jag är inomhus. Här måste jag ta mig i kragen och börja med träning hemma, ut och gå, hitta träningsprogram som fungerar att göra hemma. Att ”Bara göra” trotts trötthet/ork/lat/villinte/ont….. Det kommer att kännas så mycket bättre efteråt.

  • ”Platta” och Mobil

Ibland undrar jag helt ärligt vad jag gjorde innan mobiler och ”plattorna” dök upp i hemmen, för hur lätt är det inte att ”förlora” sig i mobilspel, Facebook, Instagram eller Pinterest osv osv osv och timmarna bara svishar förbi? Eller behovet av att kolla ”hur många likes” man har fått för en post, mail, andras upplägg på FB eller instagram? Det är ju bevisat att det blåa ljus en mobil släpper ut är skadligt för sömnen och att vi borde ha mobil/plattor fria timmar innan man går och lägger sig, själv ligger jag med näsan i mobilen i sängen innan jag går och lägger mig och även här måste jag ta mig en tankeställare, kanske är dags att ha mobilfria timmar innan man lägger sig? Lägga ifrån mig mobilen efter ett visst klockslag och inte ha den i min närhet så att man slentrianmässigt ändå sitter där och ”blippar”

  • SOLTID

Det borde väl ändå inte vara så svårt? Ut på luncherna, inte sätta sig i soffan när man kommer hem, utan vara ute om vädret tillåter. Vi har en stor tomt, det finns ALLTID saker att göra ute, så varför inte ta vara på den chansen då och fixa lite när man kommer hem på kvällarna, det kommer snart en tid på kvällarna när det är så mörkt så man inte kan göra något ute, så varför inte köra på när man kan.

  • LAT

Det här är ju jag i ett nötskal, det är såååååååååååååååååå mycket skönare att sitta i soffan istället för att göra något med kroppen och jag måste ju absolut sticka på min tröja/kofta/strumpor……. Istället för de måste ju bli färdiga…… Hrmmmmmm Det finns bara en sak här!  JAG MÅSTE SKÄRPA MIG!!!!!

  • Ont i kroppen

Mmmmmm, jag har mina skador i framför allt ryggen (3 olika skador) samt problem med överrörliga leder i knän, axlar och händer, då OM NÅGOT borde man ju inte bara sitta still i en soffa och lata sig för det hjälper ju inte mig det minsta! Här är samma sak som i NR7 jag måste få till träning och inte vara så lat.

  • Sjukdomar

Jag har som sagt IBS och en trasig sköldskörtel vilket gör att jag har svårt att ta upp vitaminer och mineraler samt att jag behöver äta mediciner. Här är kan jag helt ärligt säga att jag har mitt under kontroll, jag äter mina mediciner samt även extra med både vitaminer och mineraler.

  1.  Red Bull

Min stora akilleshäl, har ett STORT beroende av denna dryck och har försökt så många gånger att sluta, men så fort stressen slår till så börjar jag igen.  Här måste jag göra ett krafttag!

  1. Vikten

Oj ja, den är ju inte där den ska vara och jag har alltid varit stor i hela mitt liv, hur många olika dieter jag har prövat går inte att räkna på båda händers fingrar, upp och ned, ned och upp. Men någonstans måste man väl börja?

Så nu har jag allt uppspaltat över vad som behövs göras, först och främst så tänker jag ta tag i maten och drickat.

Se till att jag får i mig minst 2L vatten om dagen och att planera mina måltider så att jag får i mig ”rätt mängd” och ”rätt mat” så att jag minskar på socker samt även slutar ”skåpäta” för att jag ”ärsugen” på något. Så min stora uppgift i helgen är att planera matsedel samt inhandla det jag behöver för v.40.

Som jag skrev i början så blir/blev detta ett väldigt långt inlägg. En sak till som jag tänker göra är att fixa ett inlägg i slutet av varje vecka framöver och lägga in lite om hur jag tycker att veckan har gått, för att sporra mig själv och förhoppningsvis se framgångar, men även bakslag (varför de hände och vad jag kan göra för att ev kunna förhindra dem)

Hoppas ni har orkat läsa hela vägen ned hit och hoppas att ni hänger med på min resa till ett piggare och förhoppningsvis lättare mig i framtiden.

Kram Razzy

Det här inlägget postades i Vikt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Trött, tröttare, tröttast

  1. mamma C skriver:

    Inte lätt att ta tag i alla punkterna på en gång. Då kommer du att tycka allt är tråkigt och meningslöst (fast det inte är det). Men några är bra att sätta klorna i direkt som du tänker att göra.
    Stress är ett dilemma som kryper på en eller kommer som en käftsmäll med en gång. Hoppas din stress snart ger med sig som du skriver.
    Jag tror att du sakta men säkert kommer att klara detta. Men som du vet Rom byggdes inte på en dag. Så låt det ta den tid det tar. Så ska du se att du kommer att bli piggare.
    Ha en bra fredag.
    Kram Carin

  2. Anni skriver:

    Köp inte hem Red Bull. Bli beroende av något annat. Morötter? Keso? 😀
    Nä, jag vet ju hur svårt det är. Skickar en kram och massor av hejarop <3

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *