En Feelgood blogg

Månad: april 2015

Valborg och beslutsångest

Tänk det är redan Torsdag och veckans sista arbetsdag, skönt med lite längre ledighet. Kvällen blir lugn, vi ska vara själva och bara vara, kanske går vi ned en sväng till valborgsbrasan och kollar om vädret tillåter.
Jag har beslutsångest, det är farligt att vara ”garngalning” när Kreativstickning kommer ut, vilket nummer denna gång, finns så mycket snyggt jag skulle kunna tänka mig att sticka.
Kanske denna tröjan med denna vackra ryggtavla.
Eller varför inte en rosa kofta eller denna vita med med detta häftiga mönstret

Gillar stora ärmar så båda dessa är jättesnygga enligt mig..
Ja som ni ser så har jag beslutsångest, jag kan inte göra alla på en och samma gång men någon vill man ju börja med..  Vad tycker ni?
Hoppas ni får en underbar Valborgsmässoaftonskväll.
Kram Razzy

0

Sol, vår och ett teatertips

Men vilket underbart väder vi har. Solen skiner och värmen stiger sakta uppåt på termometern, det enda lilla som inte riktigt gillas är att det blåser hela tiden och blåsten är lite kylig fortfarande.
Hela söndagen spenderades ute på tomten, bland annat så har jag gjort i ordning pallkragar som ska fyllas med smått och gott i grönsaksväg, men funderar på att måla dem så de är liiite finare, undrar bara vilken färg. Inte svart, grönt kanske, eller någon färg som sticker ut lite?  Vad tycker ni?

I Lördags var vi iväg med goda vänner och tittade på ”En man som heter Ove” Med Johan Rehborg på Rival och det får bli mitt tips när det gäller Teater. Det är en monolog på 90 minuter efter boken med samma namn, skriven av Fredrik Backman. En underhållande, tänkvärd och alldeles för kort teater i mitt tycke. Johan Rehborg levererar ”Ove” med mycket humor och bitterhet. Väl värd att se.
Kram Razzy
0

blommor och ett svart litet paket…

I morse när jag vaknade låg det ett litet svart paket bredvid mig i sängen och i den fanns denna vackra klocka, har önskat mig en länge och nu äntligen sitter det en ny klocka på min arm, ibland är det allt bra tur att man har en sambo som lyssnar lite extra när man står och fundilerar i ett skyltfönster, och såklart att man har födelsedag just idag så att man kan få små paket när man vaknar.
När jag sen kom till jobbet så överraskade stora sonen (som jobbar på samma jobb) mig med en jättefina blommor så nu är mammahjärtat alldeles till sig.
Ikväll är jag beordrad att vara lite uppklädd men framförallt bered att åka iväg på lite galej med min älskade sambo och min mor så vi får väl se vad det blir av då.
Soliga Torsdagskramar
Razzy
0

Ett första steg

Att ta ett första steg mot något annat än vad man är van vid är ett stort steg, att sen försöka se hur vägen brer ut sig på den resan man startar är aldrig lätt, men någonstans måste man ju börja och hur mycket än vägen slingrar sig så måste man fortsätta framåt för bakåt har jag gått så många gånger förut och det hjälper inte.
 
Resan jag börjar med är en livstilsresa, en resa mot ett bättre jag där mat och motion ska få vara en stor del i mitt liv, en resa där jag ska försöka bli så sockerfri som möjligt. Det är ingen ”bantningsresa” även om ett av målen är att gå ned i vikt, utan det måste ske en förändring i mitt liv som ger mig mera energi och ork, även en förhoppning om att magen som krånglar (IBS) ska bli bättre med.
 
Men jag har börjat denna resa så många gånger och varje gång så har den slutat med att jag har inte bara gått bakåt utan sprungit bakåt så mycket som jag bara kan, HUR ska jag lyckas denna gång?
 
Helt ärligt? Jag vet inte, jag bara hoppas att jag har rätta viljan, orken och motivationen att genomföra denna resa denna gången.
 
Lite fakta om vad jag vill förändra.
1. Sluta dricka Läsk och söta drycker (framförallt Coca Cola & Red Bull)
2. Sluta äta godis och snacks (framförallt Ostbågar)
3. Sluta äta emellan måltiderna
4. Äta bra hemmalagad mat (och inte mackor till middag)
5. Börja röra på mig igen (har tränat förut och tyckte om det)
 
Hur jag kan förändra det.
1. Dricka mera vatten
2. Se till att jag har rätt mat hemma och gör veckolistor
3. Se till att äta 3 huvudmål och 1 eller 2 mellanmål
4. Rensa skåpen på skitmat som jag så gärna skåpäter när andan faller på.
5. Planera in träningen i Kalendern och håll fast vid den.
6. Få igång en lättare vardagsmotion (ut och gå på tex lunchen eller direkt efter jobbet utan anstränging)
 
Mål.
1. Bättre matkultur
2. Träna 3 (omklädda) gånger i veckan
3. Ha 7000 steg på stegräknaren varje dag (vardag som helg) (obs. denna kommer revideras vartefter)
 
Nu kör vi ända in i kaklet!!
 
Kram Razzy
0

© 2020 Villa Ytterby

Tema av Anders NorenUpp ↑