Att ta ett första steg mot något annat än vad man är van vid är ett stort steg, att sen försöka se hur vägen brer ut sig på den resan man startar är aldrig lätt, men någonstans måste man ju börja och hur mycket än vägen slingrar sig så måste man fortsätta framåt för bakåt har jag gått så många gånger förut och det hjälper inte.
 
Resan jag börjar med är en livstilsresa, en resa mot ett bättre jag där mat och motion ska få vara en stor del i mitt liv, en resa där jag ska försöka bli så sockerfri som möjligt. Det är ingen ”bantningsresa” även om ett av målen är att gå ned i vikt, utan det måste ske en förändring i mitt liv som ger mig mera energi och ork, även en förhoppning om att magen som krånglar (IBS) ska bli bättre med.
 
Men jag har börjat denna resa så många gånger och varje gång så har den slutat med att jag har inte bara gått bakåt utan sprungit bakåt så mycket som jag bara kan, HUR ska jag lyckas denna gång?
 
Helt ärligt? Jag vet inte, jag bara hoppas att jag har rätta viljan, orken och motivationen att genomföra denna resa denna gången.
 
Lite fakta om vad jag vill förändra.
1. Sluta dricka Läsk och söta drycker (framförallt Coca Cola & Red Bull)
2. Sluta äta godis och snacks (framförallt Ostbågar)
3. Sluta äta emellan måltiderna
4. Äta bra hemmalagad mat (och inte mackor till middag)
5. Börja röra på mig igen (har tränat förut och tyckte om det)
 
Hur jag kan förändra det.
1. Dricka mera vatten
2. Se till att jag har rätt mat hemma och gör veckolistor
3. Se till att äta 3 huvudmål och 1 eller 2 mellanmål
4. Rensa skåpen på skitmat som jag så gärna skåpäter när andan faller på.
5. Planera in träningen i Kalendern och håll fast vid den.
6. Få igång en lättare vardagsmotion (ut och gå på tex lunchen eller direkt efter jobbet utan anstränging)
 
Mål.
1. Bättre matkultur
2. Träna 3 (omklädda) gånger i veckan
3. Ha 7000 steg på stegräknaren varje dag (vardag som helg) (obs. denna kommer revideras vartefter)
 
Nu kör vi ända in i kaklet!!
 
Kram Razzy
0